lauantai 18. tammikuuta 2014

Pakkasta

Sitä on nyt piisannut, mutta ei vaikuta tekemisen määrään. Tilasin viikolla Jumperiin vetonivele ja aloitin valmistelut. Piti saada nosturi vapaaksi, joten päätin siirtää paatin ulos. Majori sai siirtyä taivasalle. Keskiviikkona oli jotain 9 astetta pakkasta, silti yllätyin kun Major suostui lähtemään ilman lämmitystä käyntiin.


Vedin pressun päälle, saa odottaa tuossa kevättä.

Kävin ostamassa projektiin takavanteen. Piti takahaarukka kääntää. Linkun kiinnike täytyy leikata irti ja kiinnittää uudelle toiselle puolelle.


Tuo on Kawasaki KLR:lstä. Oli melko kallis, mutta nyt pääsen rakentamaan runkoa tosissaan.


Ketjuista tulee melko pitkät, joten linja on saatava suoraksi.

Perjantaina lähdin hakemaan Jumperin vetoniveltä kyliltä ja kun ilma oli hieno, ajattelin hieman kierrellä hiekkateillä. Pakkasta oli -17 astetta, joten puin aika reilusti.


Lumisella tiellä on kiva, mutta melko raskas polkea.


Olin tehnyt termariin omatekoisesta mehusta ja hunajasta voimajuomaa. Olin ekalla taukopaikalla aivan hiestä märkä. En viitsinyt keventää, koska ajattelin testa uutta alusasua. Täytyy olla repussa kuivat vaatteet, jos joutuu jalkamieheksi. Hiestä märkanä tuolla voi kylmettyä melko lyhyessä ajassa.


Pakkasella liikkuminen on todella mieluista puuhaa. Ei oikeastaan harmita paljoakaan, vaikkei hiihtämään pääsekkään, kun on löytänyt tuon talvipyöräilyn.
Uusi asu oli loistava. Nyt alkaa olla varusteet kunnossa. Tuollainen parin kympin reissu on aika sopiva, siihen menee noin puolitoista tuntia.

Aloitin Jumperin nivelen vaihdon purkamalla perjantaina iltapäivästä vetoakselin pään näkyviin ja samalla pystyin varmistumaan osan oikeellisuudesta.


Jarrusatulaa ei ollut vielä koskaan irroitettu, itku olisi tullut ilman nosturia.
Auton nostoa edelsi melkein kahden tunnin lämmitysoeraatio. Nosturin öljyt, pumppu ja sylinteri piti lämmittää.


Laikkasin ja talttasin vanhan nivelen pois ja asensin uuden lauantaiaamuna. Oli raikas ilma työskennellä.


Mittari on kanalan seinässä. Tilasin haudontakonetta varten lämpötilaohjaimen, mutta se ei toiminut. Laitoin sen ulos mittariksi, voi siitä kätevästi tarkastaa, onko kylmä.



Välilaakerin kannake on kivassa paikassa, kuten myös nopeusmittarin anturi, joka toimii öljyntäyttöreikänä. Sain nivelen vaihdettua ja pauke lakkasi. Nyt on helppo availla tuota puolta kun on kuparit kierteissä ja tietää mitä on vastassa.
Auto tuli kuntoon ja pauke lakkasi.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti