sunnuntai 23. helmikuuta 2014

Haudonta on alkanut

Ensimmäinen erä munia on pistetty hautomakoneeseen. Siinä on kalkun ja kanojen munia. Jotain muutoksia läpivalaisussa näkyi, mutta ei ole vielä kokemusta, jotta voisi sanoa, onko tipuja tulossa. Ensimmäiset merkit elämästä pitäisi näkyä reilun viikon päästä.



Munilla on automaattinen kääntö muutaman tunnin välein. Lämpöä pitää yllä jatkuvasti palava 40w lamppu ja termoostaatti ohjattu 60w lamppu. Ilmaa kierrättää tietokoneen puhallin. Kosteutuksen hoitaa kaksi vanhaa kahvikuppia, joissa on vettä.



Laitteesta tuli yllättävän siisti minun tekemäkseni.


Laitteen ohjauselektroniikka.


Digitaalinen kosteusmittari.


Kääntö tapahtuu digitaalisesti ohjattuna Porschen takalasin pyyhkimen moottorilla. Tuo pitäisi vielä koteloida, mutta ensin haluan seurata sen toimintaa.



Lämpötilaa tarkkailen 1-wire järjestelmää käyttäen LogTemp- ohjelmalla.


Pari kuvaa mopo-projektista.


Tässä ollaan nyt, noin 20 tunnin päässä koeajosta.



Tässä lähtökohta, jonka paloittelin.

maanantai 17. helmikuuta 2014

Cyclone

Taas on tullut puuhasteltua mopon kanssa. Ostin projektiin puuttuvia osia ja homma nytkähti eteenpäin.





Nyt on toimiva kone paikoillaan, Buellin M2 Cyclone 1200cc. Tankki ja riittävästi muita alkuperäisosia.

sunnuntai 9. helmikuuta 2014

Mopon rakentelua

Eipä ole tullut paljoakaan harrastettua viime aikoina. Voimat on ollut aika loppu ja kelit ei ole oikein innostaneet ulkoiluunkaan. Jäälle ei uskalla enään mennä, joten parempi rakennella tallissa moottoripyörää.


Muutin runkoa niin, että takasylinterillä on enemmän tilaa ja tein takaiskarille uuden kannakkeen. Hitsailin saumat ja hion ne, sekä maalasin rungon.


Aloitin tankin teon XT:n tankkia käyttäen. Tein moottorin alle kiinteät suojaputket. Tarkoituksena on tehdä vielä pohjapanssari. Rungon muutoksen näkee hyvin, nyt pystyy takakannen purkamaan hyvin kone paikoillaan.

lauantai 1. helmikuuta 2014

Lumisade

Olin valmistautunut tuleviin lumisateisiin laittamalla Valmetin iskuun. Eilen vielä rakentelin perälevyyn kiinnitykset Valmetille, Majorin kiinnityspisteet olivat liian leveällä. No tänäaamuna oli sitten lunta pihassa ja eikun traktori lohkolämppäriin. Hetken lämmityään täräytyin koneen käyntiin ja lähdin peruuttamaan katoksesta. Pääsin metrin kun kone alkoi rököttämään ja sitten sammui. Lähti vielä käyntiin, mutta vaikeni kokkonaan. Sitten alkoi naftassa uiminen ja lopulta totesin siirtopumpun olevan rikki. Onneksi kyliltä löytyi uusi ja kävin sen samantien hakemassa. Iskin pumpun paikoillleen, mutta se ei alkanut imemään. Siinä sitten aikani läträttyäni sain koneen käyntiin ja pääsin autraushommin. Meni varmaan kaikkiaan viisi tuntia.


Täytyy vielä tuo letku joskus lyhentää.

Siirsin pyöräprojektin sivuun ja ajoin sakemannin pukille.

 
Olen ajatellut hieman kaupitella, vaikka se koville ottaakin. Täytyy hankkia talvikumit tuohon, ei ole vielä ollutkaan 28 vuoden aikana tuon alla sellaisia.

Ohjuksessa oli kesällä tärinää ja huomasin toisen etujarrulevyn olevan kiero. Olin hankkinut sellaisen valmiiksi.


Kyllä on laatuautoa hieno ruuvata citikan jälkeen. Kaikki osat on laadukkaita ja keveitä. Tuo napa on jotain alumiiniseosta. Ei mennyt tuntiakaan tuossa, vaikka napa pitää iroittaa ja levy on siinä pulteilla kiinni. Tämä pikkuinen Porsche on ehdottomasti hienoin autoni tähän asti ja todennäköisesti tästä eteenpäinkin.